Rozwiązania logistyczne w polskich e-sklepach

W swoich najnowszych badaniach porównywarka cen idealo.pl postanowiła sprawdzić, jakie rozwiązania logistyczne wprowadzają polscy sprzedawcy. W tym celu przeanalizowano 50 najpopularniejszych sklepów internetowych współpracujących z idealo i posiadających swoją siedzibę oraz magazyny dostawcze w Polsce.*

W raporcie zbadano, czy sprzedawcy pozostawiają swoim klientom wiele alternatyw dotyczących czasu lub miejsca dostarczenia przesyłki oraz czy uwzględniają indywidualne preferencje konsumentów dotyczące wyboru możliwości odbioru ich zamówienia.

Rozwój handlu internetowego w Polsce niesie za sobą nie tylko szansę dla sprzedawców, lecz pozytywnie a także na branżę logistyczną. W poszukiwaniu nowych rozwiązań mających sprostać oczekiwaniom sprzedawców i klientów, dostawcy tacy jak Paczkomaty InPost oraz wiodące firmy kurierskie, takie jak DPD lub UPS awansują do innowatorów rynku e-commerce. W ten sposób obie branże wzajemnie się napędzają. Konsumenci korzystają na tym za sprawą szybszego i indywidualnie dostosowanego dostarczenia przesyłki. Dzięki temu zakupy w Internecie stają się jeszcze łatwiejsze, zaś relatywnie nowe gałęzie e-commerce jak sprzedaż mebli lub artykułów spożywczych, rozwijać się mogą szybciej niż do tej pory.

Jednocześnie logistyka jest także piętą achillesową handlu internetowego – mało który z negatywnych faktorów pozostawia u klientów tak złe wrażenie z całego procesu zakupów, jak za późno lub błędnie dostarczona przesyłka. Jak wskazują inne badania idealo na temat wprowadzanych przez sklepy udogodnień dla klientów, dla większości konsumentów darmowa wysyłka jest także często decydująca przy dokonaniu zamówienia w danym sklepie.

ideallo2

Spośród partnerów logistycznych, z którymi współpracują zbadane polskie sklepy internetowe, największą popularnością cieszą się Paczkomaty InPost. Z usług tego dostawcy korzysta ponad połowa (58%) sprzedawców. Popularne nad Wisłą są także międzynarodowe firmy kuriersko-spedycyjne DPD (46%) i UPS, z którą współpracuje 42% sklepów.

ideallo1

Poczta Polska zajmuje w zestawieniu najczęściej współpracujących z polskimi sprzedawcami dostawców dopiero czwarte miejsce z 34%. Zaledwie 10% sklepów jako dostawcę wybiera należącą do polskiego narodowego operatora usługę kurier48. Nieco mniejszą popularnością cieszą się kurierzy DHL (24%), GLS (12%) oraz DB Schenker (10%). Klienci 10% sklepów mogą też skorzystać z usługi Stacja z Paczką.

 

 

Ogromna różnorodność na polskim rynku logistycznym

W trzech ze zbadanych sklepów klienci zamawiający produkty mogą otrzymać je za pośrednictwem kuriera PEKAES, zaś z usług FedEx i Dachser korzysta po 4% zbadanych sprzedawców. Wśród dostawców współpracujących z pojedynczymi sklepami uwzględnionymi w badaniach idealo znalazły się ponadto firmy takie jak Siódemka, GEFCO, ROHLIG SUUS, K-EX oraz Raben. Często zdarza się też, że jeden sprzedawca korzysta z usług kilku kurierów. Ma to miejsce aż w 68% zbadanych sklepów, zaś 30 spośród nich oferuje swoim klientom także wybór przewoźnika. Dzięki temu konsumenci mogą zdecydować się na najtańszą dostawę lub skorzystanie z usług firmy kurierskiej, która najlepiej spełnia ich oczekiwania, na przykład dotyczące punktów odbioru.

Tylko 14% sklepów oferuje ekspresową przesyłkę

Częstym rozwiązaniem dla klientów, którzy chcą dostać swoją przesyłkę w krótszym czasie, jest przesyłka ekspresowa. Jest to usługa dodatkowo płatna, lecz przez to gwarantująca dostarczenie towaru następnego dnia. Serwis ten jest bardzo oczekiwany przez konsumentów, lecz wciąż oferowany przez zaledwie 14% polskich sklepów. Powodem tego może być fakt, że większość sprzedawców wysyła swoje towary w przeciągu 24 godzin od dokonania zamówienia, dzięki czemu często dostarczane są one w ciągu jednego lub dwóch dni. Aby uniknąć obciążania klientów dalszymi kosztami, sklepy decydują się na nieoferowanie płatnej przesyłki ekspresowej jako dodatkowej usługi.

 

Odbiór osobisty w ponad połowie przypadków
Jak wykazały poprzednie badania idealo dotyczące metod płatności oferowanych przez europejskie sklepy internetowe, polscy sprzedawcy znacznie częściej niż w pozostałych europejskich krajach umożliwiają swoim klientom osobisty odbiór zamówionych produktów. Wiąże się to z faktem, że większość najpopularniejszych e-sprzedawców posiada również swoje sklepy stacjonarne. Często także są to tylko punkty odbioru, w których otrzymać można zamówiony towar. Łącznie dotyczy to 54% zbadanych sklepów. Za każdym razem jest to opcja, którą wybrać można spośród dostępnych w danym sklepie metod przesyłki.

Zielone usługi kurierskie wciąż niepopularne
Choć niektóre z firm kurierskich już przed kilkoma laty wprowadziły do swojej oferty „zielone” usługi kurierskie, mające zapewnić zrównoważenie emisji dwutlenku węgla podczas dostarczania przesyłek, w zbadanych przez idealo sklepach internetowych nie znalazł się żaden, który wyraźnie oferowałby takie rozwiązanie. Polska nie jest jednak wyjątkiem: nawet w Niemczech, w których temat ochrony środowiska traktowany jest z wyjątkowym zaangażowaniem, odsetek sklepów, które wśród opcji przesyłki wymieniają ekologiczny transport DHL GoGreen, wynosi zaledwie 5%.

http://Idealo.pl
http://o-m.pl/informacje_prasowe/463/badania-idealo.html

__

O autorze wpisu: Zostań Autorem

Fascynat rynku TSL w Polsce i na świecie. Administrator, moderator i webmaster w jednej osobie. Jeżeli chciałbyś opublikować swój wpis czy notkę wystarczy się skontaktować. http://przesylam.pl/kontakt